نگاهی کوتاه به تاریخ

قصد نداشتم تو این وبلاگ مطالب مذهبی بنویسم. ولی این بیشتر اخلاقیه تا مذهبی.

حضرت علی در زمان خودش به واسطه تفکرات عمر و عده ای از ریش سفیدان عرب بعد از پیامبر به رهبری نرسید و سالها خونه نشین شد. اما در این سالها مواضع حضرت علی در قبال دشمنانش جالب توجه است.

اول در مورد عمر. عمر کسی بود که در زمان تعیین خلیفه با شمشیر ایستاده بود و سر سوزنی منطق سرش نمیشد و میگفت حرف حرف منه. در حق علی هم جفا کرد. ولی بعد از اینکه به خلافت رسید رفتار مولا تا حدی از سر گذشت بود که عمر فرمان داده بود در هیچ امری با علی مخالفت نکنید. حتی اگر خلاف فرمان من بود. در تاریخ اومده عمر فرمان سنگسار برای زنی صادر کرد و با خشم به سربازان فرمان داد که سریع اون رو برای اجرای حکم ببرند و سربازها بعد از چند دقیقه دوباره با زن به دارالخلافه برگشتند. عمر که به شدت عصبانی شده بود علت خواست و چون سربازها گفتند علی به ما گفت برگردید عمر صبر میکنه تا علی برسه و علت رو توضیح بده. در خصوص همسر عمر هم که دیگه نیازی به توضیح نیست. این رفتار علی بود. داستان حمله به خانه حضرت علی و ضربه ای که به پهلوی همسر ایشان وارد شد هم نیازی به توضیح نداره.

دوم در مورد معاویه. معاویه فردی مکار بود که با کمک سوابقی چون کاتب وحی افرادی رو به سمت خودش جذب کرده بود تا در برابر خلافت علی بایسته. معاویه با همکاری مکر عمروعاص و  سادگی ابوموسی و حماقت ابن ملجم سرانجام تونست خلافت رو غصب کنه. اما ببینیم رفتار حضرت در برابر بزرگترین دشمنش چی بود. اگر نهج البلاغه رو مطالعه کنید متوجه میشید که جایگاه ایشون اینقدر بالا بوده که در سخنرانی ها اسمی از دشمن بزرگش نمی برد و همیشه رشد مردم رو به تضعیف دشمن اولویت میداد. علی اینقدر بزرگ بود که با خشم و کینه از دشمنش نامی نبرد. این روح بزرگ از سنین جوانی در او بود که مبارزه معروف و رفتارش در برابر تف پرت کردن دشمن این حقیقت رو اثبات میکنه.

نظرات 1 + ارسال نظر
صدف چهارشنبه 23 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 12:47 ب.ظ http://www.asantabligh.ir

سلام خوبی وبلاگ قشنگی داری ،اگه خواستی یه سری به سایت های من بزن اگه خواستی با من تبادل لینک کنی به این آدرس مراجعه کن گلم http://istgah.asantabligh.com/tabdol1.php واگه هم خواستی آمار ورتبه وبلاگ خودتو بترکونی حتما به این سایت مراجعه کن 100% رایگان هستش و می تونی به راحتی آمار بازدید وبلاگ خودتو افزایش بدی هرچقدر دلت بخواد مرسی http://asanrank.com

صدف جان من عاجزانه خواهش میکنم از این لطف ها در حق من نکن. هر روز خدا میای اینجا همین رو می نویسی. من الان یه آدمی که خدا حقش رو بگذاره کف دستش و از دار دنیا یه زبون فحاش و یه مقدار پول نصیبش شده هر روز میاد سراغم عقده های روحی روانیش رو تخلیه کنه و حس بزرگ بودن و مهم بودنش رو ارضا کنه. بگذار ببینم کی تخلیه میشه میره بعد خودم میام سراغ سایت. البته با کمک یه سایت تونستم بفهمم از کجا اینترنت گرفته و از طریق نرم افزار یکی از دوستان شماره تلفنی برای اتصال به اینترنت ازش استفاده می کنه رو هم گیر آوردم. تو اگه آشنا داری یکی رو معرفی کن من شماره تلفن رو بهش بدم آدرس دقیق بگیرم براش نامه بفرستم رسما درخواست کنم بی خیال شه و برای عقده هاش یه جای دیگه پیدا کنه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد